Wednesday, July 21, 2010

Cuti-Cuti ke Cameron Highland

Hoho, aku rs sgt la gembira. Aku bercuti ke Cameron Highland pada hujung mgu lepas. Sebelum pg, ada beberapa hal yg buatkan aku jd dah x senang ati nak pg. Tapi aku rs syg lak kalau cancelkan penyertaan aku. Puncanya, aku x penah pg Cameron. Sedey kan...Org lain dah biasa pg. Tp aku x bersorangan la. Ada la beberapa org lain lg dlm rombongan tu yg belom pg....Yess....ada gang. haha...

Perjalanan pegi dan balik selamat. Syukur Alhamdulillah. Puas hati la. Aku mmg nak pg lagi lain kali. aku daftarkan diri ke trip ni beberapa hari sebelom aku pergi ke Toronto. Naseb baik sempat register. Ini adalah company trip. Dulu ada trip ke Pulang Lang Tengah. Yg tu aku x nak pg sbb aku rs tkt nak berenang. Mcm la aku reti kan. Aku blaja berenang bukannya abis pun. Tension la kelas tu. X nak dah sambung. Naseb baik aku kena pg Toronto, ada alasan kukuh di situ utk melarikan diri dr kelas....ahaks...

Ini company trip yang pertama bg aku. Tak ramai yg pegi. 23 org anggota syarikat x termasuk partner2 atau ahli keluarga dorg yg ikut. Elok gak x penuh satu bas. Ada gak space utk ktrg bawak balik barang yang berlambak mcm org nak berniaga pasar malam tu...

Ni catatan ringkas je la...Aku tgh cuba blaja mengelak dr buat karangan utk masuk SPM kat sini. ahaha...

* Bas yg kami naiki tu bas baru. Aku dgr ia adalah bullet proof bus. Woow...ye ke...? Kami naiki bas pelancongan siap dgn tour guide yg badan penuh tattoo....Waktu perjalanan pegi je org ni nampak mcm pakcik tour guide yg sgt 'skempos'. Lps dah rehat after check in hotel, br la dia nampak ganas ngan tattoo penuh lengan. Malam tu lps balik dr pasar malam kaat Cameron, brlah ktrg dpt tahu yg dia sbenarnya anggota Natiianal Association of Underwater Instructor. (NAUI). Ooo...jurulatih scuba rupanya. Jd tour guide sambilan.

*Perjalan lbh 2 jam melalui Tapah dan jalan lama. Berliku-like mengalahkan liku Bukit Putus. Separuh berjalan pegi, aku x pening. Bila bas berhenti kat Lata Iskandar utk sesi bergambar ktrg, bgn jek aku rs mcm dunia berpusing...lalok...haha..pastu kawan2 bg ubat pening utk traveller. Bgs kesannya. Cepat. Tp aku still memerlukan bantuan Coke, brlah isi perut aku x kuar. Cantik Lata Iskandar neh. Org kata tpt ni ada 'benda'. Tp wat tetau jek. Keseronokan mendaki ke Cameron Highland mulai terasa.

*Td kami berhenti di Tapah. Makan minum kat RnR dia. Lps Lata Iskandar, kami menghala ke Boh plantation. Tour Guide dan warn pasal jarak dia sejauh 6 km utk pegi dan balik berjalan kaki ke BOH. Sebab bas sebesar tu x dpt masuk sehingga ke tempat BOH. Dia cadang kami ke Bharat plantation. Tp masa dia tya tu, kami penuh konfiden jawab nak pg tpt BOH. Konon nak tgk kilang teh la....Byk la berangan.

*Alih2 bila smp ke Bee farm dan Orchid farm (650 m perjalanan on the way ke BOH), sumer sudah pancit. Tengahari maa...Lom makan lunch. Trip organizer person in charge adalah org terawal yang berpatah balik ke bas selepas lawatan ke bee dan orchid farm.

*Akhirnya kami ke Bharat plantation. Minum teh, makan scone, bergambar mcm bangang...hahahha...Awal2 lagi masing2 dah abis beratus sbb beli Teh kata Cameronian tea shop tu. Aku yg x minum teh ni pun beli jugak. hahah...Pasal aku nak cawan dia yg cop Cameron Highland tu...hahaha...Aku ada trick utk minum teh. Dah smp ke situ, rs rugi la x try teh strawberry kan. Aku x leh minum teh sebenarnya sbb nnt sakit perut. Rs mcm kena perah2 jek perut aku neh. Aku br jek sakit sebab terminum Three layer tea drink pada hari Jumaat, sehari sebelum aku bertolak ke Cameron Highland. Disebabkan aku ni org yg pantang minum teh, jd selepas sahaja aku minum, aku trs tonggak Coke plak. Selamat perut aku. Hihi...

*Kami tgl di hotel Heritage. Best gak hotel ni walaupun beberapa bahagian dia ada renovation masa tu. Sejuk betul ms tdo malam. Kami check in pukul 5 ptg sbb selepas ke Bharat plantation, kami makan lunch konon. Sumer dah kenyang makan kat Bharat, lunch makan ape2 yang agak ringan jek. Kami ke Cactus Valley selepas lunch. Itu yg buat lambat check in tu. Tp semua tu mmg dah ada dlm rancangan touring. Kat Cactus valley, aku yg sbenarnya nak beli hanya 3 cactus(1 utk kawan, 2 utk aku) dah beli smp 12 cactus. hahaha...Sebab dia jual 6 cactus for 10 hengget. Masalahnya, bila aku ke KEA farm keesokan harinya, ada plak org jual cactus sebanyak 7 bg 10 hengget gak. Hangin aku...Aku peminat kaktus. Sakit hati bila ada tpt leh dpt ekstra 1. Hihi...

*Hujan masa di Cactus Valley. Sejam stengah selepas check in, kami naik bas smula utk pg dinner. Berpecah kepada 2 grup. Chinese makan steamboat. Kami yg Malay ni makan kat seafood restaurant. Kami ada 12 org klu x silap. Betapa murahnya seafood tu, sekitar 12 hengget je setiap sorg perlu kuar duit. Sronok masa makan. Dinihari tu, Cameron berkabus pekat sbb br lepas hujan. Tak nampak ape beb. baju pun lembab jek pasal kene kabus. Naseb baik kabus menghilang menjelang Isyak.

*Kami trs shopping di pasar malam selepas makan malam. Pasar malam jual mcm2. Apa2 ko nak berkenaan Cameron Highland ada situ. Murah jualannya. Aku beli bantal strawberry sebab menggoda betul bantal tu. Rs mcm menggamit-gamit aku jek mintak dibeli. haha

*Aku tdo agak awal atas sebab tertentu.

*Siang, sarapan kat hotel best. Trs check out kul 9.45 am sbb nak trs balik lps makan tgh. Lawat Rose Valley sebelum ke KEA farm. Kat KEA farm, byk org bershopping x igt dunia. Kat Rose Valley, sumer bergambar cam bangang gak. haha...skali-skala nak merilekzkan diri ek...Best2...Aku beli strawberry, jagung local Gred A(cewaah...) ngan beberapa bende lagi.

*Perjalanan pulang yg best. Singgah kat Tapah lagi, makan Baskin Robin. Waah, tudung aku pun makan aiskrim coklat sama. Jenuh aku nak membasuhnya semula...cett...

Cameron Highland....I'll surely come again. Lain kali nak dok Century Pines atau pun Equatorial plak.