Sunday, November 8, 2009

Hari kusut sedunia

Hari ni adalah hari yang kusut bg aku. Sebelum aku memulakan kerja, aku ambil kesempatan ni untuk menaip sket luahan rs hati aku. Kenapa aku leh jd kusut mcm ni...? Sbenarnya ni bukan bulan pertama keta aku rosak.
Beberapa bulan sebelum ni, kalau tak silap aku bulan 7, kereta aku Rayden mulai rosak. Tak dapat tidak, aku nak menyalahkan kawan aku berkenaan kerosakannya. Disebabkan satu perkara yang dia lakukan, tak pasal2 aku kena keluarkan hampir 600 ringgit hanya untuk membaiki drive shaft yang patah. Kos berulang-alik ke sana ke mari untuk membaiki kereta tu aje dah hampir 750 semuanya campur dgn harga baikinya td.

Sejak tu, kereta aku menghadap macam2 kerosakan. Beberapa kali kereta berasap di tgh jalan. Berulang-alik aku ke bengkel. Selama beberapa bulan ni aku rs kewangan aku cukup tight sebab tak pasal2 aku kena berabis untuk kereta. Tp aku terlalu syg kereta aku, jd aku relakan aje. Namun, aku tetap rs sukar maafkan kawan aku yg menyebabkan kerosakan utama pada kereta aku. Paling menyakitkan hati, dia boleh senang hati lagi suruh aku dtg ke bengkel dia dlm keadaan kerata aku x boleh dipandu lasak. Mcm mana aku nak memandu, kalau aku x boleh buat pusingan walau sketpun. Nak dtg ke tempat dia lak, aku kena buat beberapa U-turn. Dia leh lagi berckp dgn bergelak ketawa dgn aku. Masa tu aku rs mcm nak tukul jek kepala dia. Naseb la negara ni ada undang2.

Hari ni untuk bulan ni punya kerosakan, kereta aku susah nak masuk gear. Nak naik turun gear aku rs mcm wrestling dgn kereta. Skang ni, tangan aku sakit. Kaki aku sakit. Sebab tekan clutch smp rs nak patah kaki. Tangan kiri berhempas pulas play ngan knob untuk make sure masuk gear. Aku dah bertahan sekitar 2-3 minggu. Tp minggu ni aku dah x tahan. Jd ari ni aku mula naik komuter ke opis. Memula aku naik motor. Aku minta abang aku anta ke stesen komuter. Lps tu naik komuter. Lepas tu kena naik bas. Tp disebabkan masa aku smp ke komuter, bas sudah habis, aku kena naik teksi. Kos untuk semua tu dalam sehari lbh kurang 20 ringgit sehari. Hmmh.

Aku x dpt lagi baiki kereta aku sebab aku pun tetau mana nak anta kereta aku sebab bengkel2 yang aku anta selama ni semua buat kereta aku jahanam. Ada satu bengkel kat Bangi. Yang ni bagus. Tp untuk smp ke sana, oho, aku x de bran lagi nak anta skang. Tgula dulu bila aku cukup duit dan aku ada masa yg cukup panjang. Sebab aku jangka kosnya mungkin mencecah 2 ribu dan masanya pulak sekitar seminggu. Dulu aku pernah hantar ke bengkel ni. Tahan lama baikinya. Masa tu aku baiki gear box. Tp bila aku hantar untuk baiki window, kali pertama ia diturunkan semula, trs cermin jatuh ke bawah. Sejak lepas tu aku x de hantar ke bengkel tu lagi.

Ari ni bila aku naik komuter, smp ke stesen jek aku dah tercungap-cungap. Sebab aku ada masalah darah rendah. Berada dlm crowd bukanlah satu perkara yang aku leh bertahan lama. Aku takut aku pitam di tengah2 dunia tu nanti. Oh, malunya. Aku sgt kusut skang. Sbb aku dah tetau apa yg sepatutnya aku lakukan. Haish...



















0 comments:

Related Posts with Thumbnails