Monday, January 18, 2010

Anugerah Juara Lagu 24

Hai, aku x puas hati la, nak jugak mencatatkan pandangan aku walaupun bende ni dah nak seminggu berlalu (Aku kira pada hari aku wat entry ni la.) Aku nak wat catatan mengikut aturan sket la ye. Ada jugak part yang aku tak tgk malam tu. Tapi overall, mmg best la. Aku rs mcm the best so far yang aku pernah tgk. Happening dr awal smp akhir. Minta maaf la awal2 kepada sesapa yang tak ske pandangan aku. Aku mmg x de kelayakan akademik dr sudut muzik utk memberi komen. Hanya pandangan ikhlas
dr sudut pemikiran aku.
 
1) Pengaraca ~oleh Cheryl Samad, Ally Iskandar dan FBI.
-Sgt best aku rs kualiti pengacaraan dorg. Walaupun fizikal masing2 jadi gurauan, tp mcm dah diagak la, semua tu scripted. Bagus skripnye. Teringat aku pada Anugerah Skrin yang br sj lepas. Kesian kat pengacaranya. Ooops...terlebih sudah. Pengacara pandai menghidupkan suasana terutamanya FBI dan Ally. Cheryl dan ada dlm kelasnya yg tersendiri. Dia ni mmg bagus la. Ada aura. Bila dia berckp, aku akan dgr betul2. Tak mahu terlepas apa2 perkataan dr tutur katanya yang laju tu. Mencabar sungguh. Keseluruhan persembahan buat kita makin sukar untuk meneka siapa pemenang yang bertuah malam tu, melainkan Vokal Terbaik yang aku rs no doubt mmg layak dimenangi oleh Black.
 
2) Persembahan pembukaan ~ Oleh Siti Nurhaliza dan Lan(ex MUH)
Aku x sure la ejaan group baru si Lan ni, jd lbh baik letak ex MUH jek kan. Senang difahami. Alah, sapa yang tak tahu dia ni. Bg aku dia penyanyi berbakat. Muka sempoi jek menyanyi. Aku tak minat lagu ni masa dia still dgn MUH dulu. Malah aku x ske pun lagu ni jd juara lagu pada masa tu. Tp skang bila akan Siti nyanyikannya dgn 3 versi tu(salah satu bersama Lan), aku rs cam best lak. Aku bukan peminat Siti. Tp banyak gak lagu dia yang aku ske. Aku respek dia sebagai penyanyi yang amat berbakat. Bila Siti buka mulut
menyanyi, jarang dapat kita dgr cacat cela pada alunan suaranya. Persembahan dia selalu bagus. Aku ske bila dulu Siti slalu menang AJL. Bagi aku, dia x pernah x layak. The opening show was mind blowing.
 
3) Estrange, Aliah, Misha Omar ~
-Estrange membuka tirai persembahan dgn lagu kegemaran aku, Aurora. Sng citer, best show dorg ni. Aku just rs best. Kalau la ia konsert, aku benar2 menikmatinya. Tapi
sungguh kan AJL 24 ni more to macam konsert yang sgt berjaya. Tahniah kepada penganjurnye. Tak perlu pun gimik2 sgt band ni. The song and showmanship itself dah bagus. Tipikal Estrange. Nothing much required to give soul to their song. The song itself has soul beneath.
-Aliah, wow...Aku mula2 sangka minah ni leh menang. Tak dpt first, 3rd pun should be ok. Tp hampeh, tak dpt ape pun. Sian dia. Aku rs persembahan dia malam tu memukau.
Dia dah pilih konsep persembahan yang 'kena'. Teringat style Hazami. Ringkas tp elegan. Suara bagus. Aku x banyak dgr org memuji persembahan Aliah. Tp personally aku
yakin persembahan Aliah dan lagu itu sendiri mmg dah cukup kuat. Mungkin bukan rezknya malam itu. Tak pe Aliah, teruskan perjuangan. Janganlah gaduh2 lagi dgn Riz. Lagu Kupinjam satu Bintang tu sgt best. Sygnye x dpt ke final.
-Misha Omar. Lagu beliau ini adalah lagu yang menepati jawapan aku kepada topik chat pagi Muzik fm semalam(13/1/10). Topiknya lagu yang mula2 kita tak ske, akhirnya kita ske. Aku mmg cukup x ske lagu ni pada mulanya. Tp sebagaimana pandangan salah satu caller ke Muzik fm pada pagi tu, dia juga x ske lagu ni. Tp bila dia dgr sendiri lagu dinyanyikan oleh Misha Omar dalam show, dia rs ada aura dan dia trs ske. Aku juga sama. Aku ske lagu ni bila ia jadi tema drama tivi tu. Kalau tak silap aku, tajuknya lbh kurang, Julia Juli.Maaflah kalau aku silap. Show Misha pada malam itu aku rs biasa2 jek. X de yg specialnye melainkan kekuatan lagu tu sendiri dan keupayaan Misha mendendangkannya dgn baik. Plain jek mcm kita tgh dgr kat radio. Penari2 dia pun x de la buat step yang menghiburkan sgt. Not bad. But not that good as well. Just ok. Tak de la teruk. Mungkin Misha tak target nak menang kut.Sayang sekali satu lagu gah dan istimewa seperti ini tak menyerlah pada malam tu. Sebelum AJL 24 bermula, aku ada sedikit keyakinan yang lagu ni boleh menyerlah. Azmeer memuji cara Misha membawa
lagu ni. Aku x faham apa yang dimaksudkan Azmeer. Seperti yang aku nyatakan di atas, aku mmg x de sebarang tauliah dr segi seni persembahan. Tp personally aku mmg sukai vokal Misha Omar. Berhantu U...Kalau aku pergi karaoke, aku x akan pernah bawak lagu ni. Aku tahu ia satu lagu yang sukar. Dinamik yang sgt pelbagai. Semput lak aku nak nyanyikannya nanti.
 
4) Akim, Bunkface, Stacy, Black ~
-Akim. Penyanyi kegemaran aku. Belum tahap fanatik lagi aku neh. Vokal yang bagus. Persembahan bertenaga. Kesian dia. Aku rs lagu ni susah. Mcm a non-stop song. Tp sorry adik Akim, aku x faham sgt apa motif persembahan dia. Aku hanya faham sket jek bila pada keesokan harinya, Akim, Hafiz ngan Stacy ditemubual di radio Era oleh Pak Nil dan Din Beramboi. Aku pernah tgh vids lagu ni(Baby H sgt ske lagu ni. Oh aku rs dia minat Akim sbb bila tgk citer Kau dan Aku pun, Baby H akan tgk part Akim dgn penuh khusyuk. Tak berkelip mata beb tgk video lagu ni). Comel agakye budak Akim ni. Bukan ke baby mmg ske tgk bende2 yang comel...? Macam mana tgk pun, aku x dpt nak mengaitkan set atas pentas tu dgn sinambungan vids lagu berkenaan. Mungkin la props yang ada tu tak dpt digambarkan dgn baik. Ye lah, takkan nak wat terbakar betul2 lak kan. Vokal dan tenaga Akim dah mencukupi untuk lagu ni. Sygnya props tu tak membantu sgt. Tak pe Akim, usaha lagi lain kali. Ini pun dah cukup baik bg percubaan pertama. Akim aku rs mmg berbakat based on persembahan dia yang aku pernah tgk di AF. Bila di diinterview di radio Era, aku dpt rs dia sunggu bersemangat. Budak baru belajar, x de salahnya kalau sesekali buat silap. Tp ada rs sket simpati la pada dia sebab x berpeluang menang pada malam tu. Saingan cukup hebat, sukar utk dia lepasi.
-Bunkface. Kesian mamat Sam ni. Camera asik close up muka dia. X hansuari la muka dia dgn rambut cenggitu. Aku prefer muka dia dgn rambut di awal kemunculan Bunkface dulu. Situasi adalah lagu tangkap cintan pada pendengaran pertama di telinga aku. Aku sooooo like lagu neh. Aku soooooo like show dorg neh malam tu. Aku rs saaaaaagt sygnye bila dorg tak menang apa2 malam tu. Hadeh. Lagu yang cukup strong, gah bak kata Azmeer. Dinyanyikan dgn vokal yang terkawal dan diiringi muzik yang disusun mantap. Gimik yang superb. The best part is kemunculan Arill dan Nurul di pentas itu. Memula aku terkejut gak bukan sahaja dgn kemunculan budak berdua ni(tak pasti bebudak lain ada ke tak. Tak nampak sgt kat tepi2 pentas tu), aku mula2 heran sbb sam tak buka mulut tp ada suara cam bebudak lak tu. Skali kuar Arill. Pergh, nyaris nak melompat aku. Aku ske betul budak ni dlm Idola Kecil. Rocker harapan ni. Bg yang tak pernah tgk Idola Kecil, mungkin terpinga-pinga. Arill pernah bawa lagu ni dalam Idola Kecil minggu2 awal. He can deliver it at his best. Kalau korg tgk show Arill pada malam kemuncak Idola Kecil, aku rs dia mmg Amy Search junior la. Aku sronok tgk showmanship semua org di atas pentas itu selepas kemunculan budak berdua ni. Rs more lively. Gimik yang mantap la. Nak2 lak, kat end tu semua penari termasuklah budak berdua ni dah berguling kat lantai. It's a drop dead live show la. Wonderful indeed. Ikhlas dr hati aku, aku rs sgt teruja dgn persembahan berkenaan. In simple words, creative and magical.
-Stacy. Alahai adik Stacy. Aku harapkan persembahan paling mantap sebagaimana dalam AJL yang lps utk lagu Aku Stacy. Kali ni bukan sahaja step tarinya mengecewakan(bukan tak bagus, mantap tapi x meet expectation peminat mcm aku). Boleh dimaafkan la sbb awal2 lagi Stacy dah nyatakan yang dia bermasalah sket utk berlatih disebabkan penarinya bukan setempat. Dia juga byk show sehingga tak leh nak fokus latihan hanya utk AJL. Syg sekali. Tak pe Stacy, I will wait for more than U. Aku sangka lagu ni berpeluang dinobatkan sebagai juara. Lagu yang gah sekali dr seorang dancing queen Malaysia. Stacy still look wonderful and the overall show was still masmerizing. Seperti Akim, aku juga x brape paham penggunaan certain props Stacy ni. Vokal pun aku rs ada sket cacat sket bila didgr betul2. Aku sgt peka sbb aku sgt ske lagu ni. Of coz la kita mengharapkan kesempurnaan at least dr sudut vokal. Terlalu letih mungkin. What ever the reason is, see U on the next AJL Stacy. Menggegar Dunia tu leh masuk ke...? Bestnye kalau Adam juga ada di AJL.
-Black. This great young man gave us a 'wow!!!'. Aku tak tgk keseluruhan persembahan dia sbenarnya. Ehe. Sebab aku secara jujurnya x minat lagu ni. Aku lebih ske lagu tema Generasi Hebat tu. Ahahaha...Tp setakat yang aku tgk, vokal dia mmg superb.No doubt dia mmg layak menang. Gimik persemabahan pun bagus setakat yang aku tgk. Dia muncul dr bawah. Sedikit macam persemabahan Faizal Tahir utk lagu Sampai Syurga pada tahun lps (Kalau tak silap la). Kot yang nice. Mengecewakan sket la sebab dia menewaskan Akim dan Stacy. Tp x pe la. Hopefully dia terus berjaya and jangan lupa muka bumi lak ye bro. I like lagu Drama King dgn MUH tu. Mantap sekali. Go go go Black !.
 
5) Hujan, Tomok, Aizat, Hafiz ~
-Hujan. Aduh, aku x leh blah la dgr lagu ni. Aku x minat. Aku cuba juga tgk show dia tapi x leh tahan, last2 aku tukar channel jap. Setakat yang aku tgk, aku x paham sgt gimik dia. Tp byk org puji. Part yang ada penonton menari tu aku tak tgk. Aku ske satu jek lagu band ni, itu pun tak ingat tajuk. Yang pastinye, bukan lagu Pagi Yang gelap tu ye coz lagu tu pun aku x minat. Tp aku nak dtg show dia kalau aku ada peluang. Sebab dgr citer band ni happening. Of coz la aku nak hapal dulu lagu dorg ni sebelum dtg show dorg. Tak mainla dtg gig dgn mulut tutup rapat tak follow menyanyikan. Tak happening gituh.
All the best Hujan. Hidup Indie...!
-Tomok. Aduhai. Ni lagi satu lagu yang aku tak leh blah. Tp aku tgk show dia ni lbh byk dr tgk show Hujan. Aku cuba mencari di mana bestnye lagu ni tp still aku x leh nak ske la. Aku bukan peminat Tomok. Tp satu masa dulu aku cukup ske lagu2 kumpulan air mata dia ni: New Boyz terutamanya lagu Sejarah Mungkin Berulang, Meraung dgn ada satu lagi lagu tu, lupa lak tajuk dia. Aku support dia ni dlm One In A Million. Cuma smp skang aku tak leh terima lagu ni. Dah la susah nak bawak. Persembahan dia sama macam Akim, aku anggap bertenaga dan vokal pun mantap. Cuma set persemabahan dia tu aku rs mcm x berapa ada connection dgn pergerakan dia di atas pentas tu. Ntahlah, aku prefer dia menyanyi sorg2 atas pentas tu. That looks nicer to me.
-Aizat. Aku dgr lagu Pergi smp akhir sbb aku sgt ske muzik only contohnya mcm lagu Viopipe by Butterfinggers tu, chorus music untuk lagu Master of Puppet by Metallica, lagu2 Dave COz, Kenny G, Vannesa Mae, 12 girls band dll...Oh not to forget my best instrument artist: Kitaro. Alunan sore Bollywood di awal lagu tu menarik. Tambahan lagi
dgn alunan merdu Erhu. Oho, sungguh la menakjubkan. Tak pasal2 aku dgr si Aizat ni menyanyi. Aku tak pernah dgr lagu ni secara jujurnya. Aku cuma pernah dgr sket jek muzik lagu ni masa promo filem Talentime. Selepas AJL 24 ni, brlah aku berpeluang dgr lagu ni dlm versi asalnya (BI) menerusi lappy opismate aku. Wow, it is totally a wonderful song. Aku tak minat Aizat. Tak ada lagu dia yang aku rs betul2 minat, tapi kalau radio tgh putar, aku x de la smp tukar channel. Ajaib aku leh dgr dia dendangkan lagu Pergi ni smp abis. Probably disebabkan rs respek aku pada arwah Yasmin Ahmad. Aku kagumi hasil2 kerje arwah seperti Sepet, Gubra dan Rabun. Talentime belum tgk. Persembahan lagu ni simple tp cukup memukau. Vokal nice. Tp aku setuju dgn Azmeer, lagu ni melodinya bagus tp kurang dinamik. Terkejut sakan aku bila lagu ni diumumkan jd juara. Terasa hancur luluh hati aku. Lagu Aizat yang satu lagi, Kau dan Aku tu aku x sempat tgk. Bukan sengaja, aku tgh sibuk tgk rancangan lain. Tak sedar lagu ni dah habis. Dgr citer, persembahan dia best. Baguslah. He is talented anyway. At least dia satu contoh penyanyi yang tak patah semangat. Getting better day by day. Good luck Aizat.
-Hafiz. Props yang aku rs x membantu. Vokal yang x sampai sgt. Tenaga yang x nampak sgt. Overall, tak best dan bila tgk show dia, aku sure dia x akan menang. Tp he did try his best. Good for him. Lagu ni aku x ske sgt. Aku cuba tgk show dia hingga habis tp at last aku tukar channel gak. Cannot go...
 
6) Persembahan penutup ~ MUH + Black, Jeffry Din and the Singlap Five, Search, Jay Jay. (Kalau ada lagi yang lain sorry la yer, aku x sempat tgk la tu.)
-Start dgn MUH + Black. No much comment. Superb. Then goes Jeffry Din. Aku tgk awal2 jek. Pastu ada sket problem kan. Aku tukar channel. Bila dah ada siaran smula, dah kuar Jay2 lak. Tp setakat mana yang aku sempat dgr, inilah the 'kick' of the show. Aku dgr ramai org kata the best part of the AJL 24 night was Search show. Aku sempat tgk dr awal smp akhir show Search ni. Rs mcm ada lagi show lps Search ni. Ntah la, aku dah lupa. Tp Search mmg gempak. Terasa bengkek sat bila teringat aku x dpt tgk konsert Search-Di Awan Biru yang lepas. Sore Amy Search mmg la dah kureng sket berbanding zaman dulu. Tp yang kureng tu masih superb. Bukan senang nak challenge pak rock neh. Masih bertenaga dan meletup macam dulu. Not only Amy, keseluruhan Search tu sendiri. They are still the best. Cayalah...
 
7) Yuna, Faizal Tahir ~
-Yuna. Ooops, hampir terlupa. Erm, x banyak aku leh kata...Sebab aku x tgk show dia neh sgt. Tgk sket jek. Tak leh blah aku sbb aku sungguh2 tak minat lagu ni. Aku rs aku tgk pun mungkin sebab Yuna tu sendiri. Aku ske style dia. Itu aje. Tak sangka dia ni leh menang. Mmg la org kata lagu dia ni gah, strong dan macam2 la pujian melambung. No matter what, this song doesn't fit my taste.Aku terhafal la jugak sket sbb slalu dgr dan most of org2 keliling aku mmg ske lagu ni. Aku cuba minat tapi x leh gak. So, no comment.
-Ni lagi sorg tertinggal. Faizal Tahir. Camne la aku leh ttgl dia ni. Aku x minat dia gak. Tp aku ske lagu dia 2 lagu. Maha Karya Cinta ngan lagu Bencinta neh. Aku tgu memunculan dia sbb nak tgk camne dia nyanyi. Tp tak tahan aku dgr dore dia yg x seperti asal tu. Keadaan dia dah dijelaskan awal2, so aku pun faham. Cuma aku x leh nak teruskan dgr so aku tukar channel lagi. Setakat yang aku tgk, dia mmg sgt berusaha. All the best. Berbaloi la jugak kan sbb dia akhirnya dpt gak tempat ketiga. Aku rs Akim bawa lagu ni better than Shila. Masing2 ada cara yang tersendiri. Aku support Shila dlm apa tu dulu, Malaysia Idol ke OIAM...? Dah lupa. Tp x sanggup dgr dia nyanyi lagu Bencinta ni. Mungkin sbb da terbiasa dgn sore lelaki utk lagu ni kut. Bila tiba2 dibawa oleh perempuan, rs janggal sket. Thanks to her, lagu ni dpt ke final juga. So, to peminat2 Faizal Tahir di luar sana, Shila ni membantu la jugak kan. Bila la Shila ni nak kuar lagu best2. Dia patut tgk balik lagu2 yang dia pernah dia bawak dlm realiti show dulu. Aku rs lagu2 terawal dlm rancangan tu fit her best. Buatlah lagu camtu bebanyak. We are waiting. Oh, attire Faizal Tahir mlm tu best betul. 
 

0 comments:

Related Posts with Thumbnails