Tuesday, January 5, 2010

Rumah gelapku...

Sabtu malam. Oh, malam yg sungguh menyedihkan. Sebab...?

Aku ada 2 lampu di ruang tamu. Lampu siling yang gantung cantik2 tu. Ada satu lampu di balkoni luar dan satu kipas 'King of fan' yang berlampu juga di tgh rumah. Satu hari sekitar 2 bulan lps, salah satu mentol lampu berkenaan yang terletak di sebelah kiri ruang tamu dah terbakar. Lama2 ia menyebabkan jentak pada phase suis. Maka gelaplah satu sudut rumah. Bila aku tarik balik suis yang jentak tu, lampu bilik dan kipas bilik kedua yang berkongsi suis utama yang sama dah boleh on balik. Tp lampu ruang tamu yang overpower dan lampu balkoni tu ttp x leh nyala. Suis keduanya bersilang di satu plag yang sama. Aku rs fiusnye dah terbakar kut. So lepas tu aku depend on satu lagi lampu yang tinggal kat sbelah kanan dan juga sekali-sekala pakai lampu di kipas.

Seminggu sebelum Sabtu tu, salah satu mentol lampu kanan tu terbakar. Mungkin disebabkan overpower, malam Sabtu tu, meletup salah satu mentol tu. Trs gelap umah aku. Masa tu kami tgh bersiap nak pindahkan barang2 adik aku dr umah aku ke umah sewa dia. Terkejut aku. Br lps Maghrib masa tu. Naseb baik Baby H ada berdekatan aku di kiri umah. The mother tgh duduk kat kanan umah. Atas kerusi yang slightly di bawah lampu yang meletup tu. Naseb baik tak kena serpihannya ke kepalad dia. Cermin mentol tu walaupun nipis tp dlm kelajuan tinggi dan tgh panas lak, mmg cedera muka beb. Syukur x de sapa yang cedera.Terkejut la sumer yang ada. Dlm ati aku merungut lagi. Nape la time2 ni nak jadi bebende macam ni. Aku dah cukup banyak beban dah bulan ni.

Hadeh...Malam tu kami just pindahkan barang smp awal pagi kat sana. Dah balik umah, sempat lagi makan KFC ngan dunkin donut yang dibeli kat Restoran Jejantas Sungai Buloh sbelom tido.
Esok pagi brlah Baby H serta his parent pindah dan tinggal bersama Pak Cunya. Sebab mereka bercadang nak cr umah sewa yang berdekatan sana jugak. Jd x leh masuk smp 2 umah dlm satu masa. Aku kata tgu dulu la smp waktu sesuai. Nak angkat barang dorg dari umah sewa lama dorg tu kena pakai lori. Aku tgh nak pakai duit ni. So aku x leh tlg kalau dia nak kuar skang. Bulan dpn maybe ok kut. Tp aku rs elok kuar bulan Mac. Lgpun skang nenek Baby H ada bersama Pak Cunya. Adik aku pun ikut jejak langkah aku. Menyewa sorg diri la konon. Nanti bulan 3 baru kawan2 dia dtg menyewa sama. Aku x percaya adik aku yang penakut tu leh hidup sendiri.

Sejak dorg sumer dah kuar dr umah aku, tgllah aku sorg dlm gelap gelita ruang tamu. Dapur aku pun gelap jugak tau. Sebab dia punya starter dah rosak. Hehe...Adeh, bertimpa-timpa lak masalah aku ni. Naseb baik aku masih ada lampu balkoni dapur, lampu toilet dan lampu bilik. Hoho, nampak pelik lak umah aku sebab sentiasa bergelap tp bunyi radio punya la kuat cam siang ari. Bosanl aaku tgk tivi. Kekadang x de citer best. Dgr radio lagi best.

Hidup dlm gelap camtu, semacam jek rsnya. Tp x pe, aku dah agak biasa dgnnya. Aku penakut jugak, tp x le melampau mcm adik aku. Terlalu takut smp masih tdo dgn parent walaupun dah besar. Memalukan sungguh. Besar badan aje, hati kecik maa...Syok jugak makan dlm gelap dgn hanya berlampukan cahaya tivi. Hehe...Nak rs, cubalah sendiri...Creepy........Huhu...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails